Ga naar de inhoud

Waar kunnen we u mee helpen?

< Alle onderwerpen

Wat hebben data-analyse en storytelling met elkaar gemeen?

Eenvoudig gezegd is datagedreven storytelling de interpretatie van data in verhalende vorm. Storytelling is een krachtig medium om een boodschap te communiceren en mensen in beweging te zetten. Door storytelling wordt er “context” toegevoegd aan jouw data.

“Ratio meets emotie” bij “data driven storytelling”. Vaak worden beslissingen genomen op basis van emotie. Storytelling technieken kunnen bijv. gebruikt worden om mensen te overtuigen van de ernst van een probleem. Door feiten op een heldere manier te presenteren, kunnen bepaalde vooroordelen weggenomen worden.

Het is essentieel om de verwachtingen van jouw doelgroep te begrijpen, de juiste visualisaties te kiezen om de data weer te geven en op die manier de aandacht van jouw doelpubliek te trekken. Dankzij “data stories” wordt complexe informatie vereenvoudigd. Dit zorgt ervoor dat jouw doelgroep sneller, en met meer vertrouwen, belangrijke beslissingen zal nemen.

Enkele voordelen van succesvolle data-storytelling zijn:

  • Het toevoegen van waarde aan jouw data en inzichten.
  • Het correct interpreteren van complexe informatie.
  • Het toevoegen van een “human touch” aan jouw data.
  • Het bieden van een echte toegevoegde waarde aan jouw doelgroep.


Enkele tips & tricks bij het proces van storytelling:

  • Ken de verwachtingen en prioriteiten van jouw doelgroep, door veelvuldig overleg te plegen.
  • Maak een inzichtelijk en menselijk verhaal. Als jouw verhaal boeiend is en als de inzichten van hoge waarde zijn, trek je zeker de aandacht van jouw doelgroep. Presenteer een overtuigend en eerlijk verhaal, in hapklare brokken.
  • Kies zorgvuldig de juiste visualisaties om jouw verhaal te vertellen.
  • Bied context bij de visualisaties. Bijv. een betekenisvolle titel bij de visualisatie zorgt voor context, waardoor de gebruiker begrijpt wat er precies gevisualiseerd wordt.

 

Ter illustratie tonen we twee schermafbeeldingen uit ons proefschrift “wat kost dagelijkse kost ?”.

Screenshot 1 toont een chaotisch rapport. De visualisaties worden niet mooi afgelijnd. Alle items worden onoverzichtelijk gepresenteerd. De KPI’s worden niet weergegeven op de bovenzijde van het rapport. Er is geen consistentie in de “slicers”. (Een slicer is een groep knoppen waarmee data in tabellen of draaitabellen gefilterd kan worden.) Een dergelijk rapport zal weinig of geen transparante inzichten verschaffen.

Storytelling hoe het niet moet

Screenshot 2 toont een transparant en overzichtelijk rapport.

Storytelling zo kan het beter